måndag 18 oktober 2010

Oso tårtan

Nu har flera frågat mej hur jag gjorde Oso tårtan så jag berättar här..
Själva innehållet i tårtan är jag inte ett dugg stolt över då jag använt färdig tårtbotten, snabbmarsan och chokladmousse på pulver. Men jag antar att det är själva Oso ansiktet man undrar över ;-)
Det gula är bara vanlig grädde med gul karamellfärg. De turkosa ögonen och öronen har jag fått till genom att färga Ballinas vita sugerpaste med blå och grön karamellfärg. Sen var det bara att skära ut lämpliga former. Nosen är oxå av sugerpaste..i sin vita färg. Sen köpte jag lite smågodis för att göra detaljer, som nos,ögon och tunga. Sen använde jag vanlig chokladsås till att fylla hans mun med och även för pupillerna.

Jag blev ganska nöjd med resultatet för alla såg ju att det var Oso och det var huvudsaken :-)
Om jag istället för gul grädde använt gul sugerpaste hade den blivit grym.. Då blir ju ytan så slät och fin.

1 kommentar: